שיטות ניהול מלאי – המדריך המלא

שיטות לניהול מלאי

מלאי – נכס ארגוני שצריך לנהל 

מלאי מתייחס לכלל החומרים והמוצרים שבבעלות חברה ומיועדים למכירה במסגרת פעילותה העסקית. ניהול מלאי הוא תהליך פיקוח על מלאי החברה, הכולל הזמנה, אחסון ומכירה של חומרי גלם, רכיבים ומוצרים מוגמרים. זהו תהליך ניהול המלאים מחומרי גלם ועד מוצרים מוגמרים. מעקב מדויק אחר מלאי חיוני לעסקים כדי לנהל את משאביהם בצורה יעילה. ניהול מלאי יעיל מבטיח שלעסקים יהיה את רמת המלאי הנכונה כדי לעמוד בביקוש הלקוחות. הוא גם יכול לעזור למזער בזבוז ולמטב תהליכי עבודה.

מלאי הוא אחד הנכסים החשובים ביותר של חברה. בענפי קמעונאות, ייצור, שירותי מזון ומגזרים אחרים שעתירים במלאי, חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים הם ליבת העסק. מחסור במלאי נחוץ עלול בביצועי הארגון.  יחד עם זאת, מלאי גדול נושא סיכונים כמו פגות תוקף, בלאי, הפכת המלאי ללא רלוונטי עקב שינויים בביקוש. מלאי חייב להיות מבוטח, ואם אינו נמכר בזמן, ייתכן שיהיה צורך להיפטר ממנו במחירי חיסול או אף להשמידו. מסיבות אלו, ניהול מלאי חשוב לעסקים בכל גודל.

שיטות ניהול מלאי הנפוצות בתעשייה

קיימות מגוון שיטות לניהול מלאי, והבחירה בשיטה המתאימה ביותר תלויה בסוג המלאי, צרכי הנהלת חשבונות של העסק, סוג המוצרים, ביקוש הלקוחות והתקציב. השיטות הנפוצות ביותר כוללות:

 Just In Time)  JIT)

שיטת ניהול מלאי או בתרגום לעברית "בדיוק בזמן" . בשיטה זו ארגונים  מזמינים ומקבלים מספקים את המלאי בדיוק במועד בו הוא נחוץ לשימוש למכירה או לשימוש בייצור. כמובן שניתן ליישם שיטה זו עם ספקים מקומיים בלבד, אמינים שיכולים ומוכנים לספק תוך התראה קצרה. שיטה זו ממזערת עלויות החזקת מלאי, נפח המלאי שמוחזק בארגון, ומוודאת שלארגון יהיה זמן זמין במועד בו הוא דרוש. היא מצריכה תכנון מדויק ושרשרת אספקה אמינה. דוגמה ידועה ליישום JIT היא חברת טויוטה בתעשיית הרכב, שהפחיתה בזכותה בזבוז, עלויות ייצור ומלאי, והגבירה יעילות ואיכות. למשל, יצרנית רכב המשתמשת ב-JIT תקבל כריות אוויר לקו ההרכבה בדיוק כשהמכוניות מגיעות לשם, במקום להחזיק מלאי גדול באופן קבוע. עם זאת, JIT רגיש להפרעות בשרשרת האספקה

(Economic Order Quantity) EOQ

שיטת עיתוד מלאי פשוטה וותיקה. נקראת גם שיטת שיני מסור.  אחזקת הפרמטרים במודל זה בסביבת ביקוש משתנה יכולה להיות משימה מורכבת, אך ניתן לבנות תהליך אוטומטי לעדכון פרמטרים. מודל זה עוזר לעסקים לקבוע את כמות ההזמנה האופטימלית כפונקציה של רמות מלאי המקיים, צריכה צפויה, מלאי בדרך מרכש או ייצור. השיטה ממליצה על הכמות להזמנה כאשר רמת המלאי יורדת לערך פרמטר "מלאי מינימום", משלימה אותו לערך פרמטר "מלאי מקסימום". 

Materials REquiremant Plannung) MRP)

שיטה זו משמשת הן לתכנון רכש חומרי גלם ורכיבים עבור תוכנית הייצור, הן רכש של מלאי משווק, והן לתכנון הכמות שיש לייצר. השיטה מיושמת במערכות ERP המייצרות פקודות עבודה לייצור (פק"עות) כפונקציה של רמות מלאי רצויות מוגדרות במערכת ויתרה בהזמנות לקוחות. ריצת MRP לתכנון הצטיידות (כשהיא מיושמת במערכת (ERP, מייצרת המלצות להזמנות רכש כפונקציה של מלאי קיים, מלאי בתהליך ייצור או רכש ותחזית מכירות ועצי מוצר (BOM). MRP מייצרת המלצות לכמויות להצטיידות ומועד האספקה האופטימלי עבור כל פריט. 

Kanban  קאנבאן

שיטת ניהול מלאי המכונה גם ניהול מלאי בשתי מגירות. בשיטה זו המלאי של כל פריט מאוחסן בשתי מגירות או אזורי אחסון על מדף או רצפה או תאי אחסנה. מהות השיטה  – משיכת מלאי נעשית ממגירה אחת בלבד עד שהיא מתרוקנת ורק אז מתחילה המשיכה מהמגירה השנייה. כשמגירה אחת מתרוקנת מתבצעת הזמנת מלאי למילוי מחדש של המגירה. המלאי במגירה השנייה אמור לתת מענה לפחות עד חידוש המלאי של המגירה שהראשונה הריקה. שיטת קאנבאן מתאימה במיוחד לניהול ריענון מלאי של מחסן קדמי ממחסן אחורי. לניהול הצטיידות של פרטים שאינם מנוהלי.  השיטה מצריכה בקרה ויזואלית של כמות המלאי במגירות, ושטח אחסנה של כל פריט בשתי מגירות. 

ABC Analysis 

ניתוח ABC מסווג פריטי מלאי לפי חשיבותם וערכם. הוא מדרג פריטים על בסיס ביקוש, עלות וסיכונים ומקבץ אותם לקטגוריות: A (ערך גבוה, ביקוש גבוה, B  ערך בינוני ו-C ערך נמוך. ניתוח זה עוזר להחליט אילו פריטים לאחסן, כמה לאחסן ומתי להזמין. יצרנים משתמשים בו כדי לתעדף מלאי בהתאם להשפעת הרכיבים על תהליך הייצור ועלות המוצר הסופית. בתעשיית התעופה והחלל, לדוגמה, רכיבי מנוע יקרים עשויים להיות פריטי A בעוד שמחברים זולים הם פריטי C.  שיטה זו המאפשרת סיווג פריטים לחשובים יותר ופחות כדי להקדיש תשומת לב לפריטים הבעייתיים.

 

שיטות ניהול מלאי

 

איזו שיטת ניהול מלאי ישמו קוקה קולה, HP ומקורות?

מזה שנים רבות אני מתמקדת בייעוץ וליווי ארגונים בשיפור תהליכים ומערכות מידע בשרשרת האספקה בדגש על יישום של שיטות ניהול מלאי בהתאמה לצורכי הארגון. 

בחברות יצרניות, שיכולות לתחזק תחזית מכירות איכותיות ועצי מוצר, שהשיטה המתאימה ביותר לתכנון רכש חומרי גלם ותכנון הייצור היא שיטת MRP המיושמת באמצעות מודול MRP במערכת המידע. תכנון רכש וייצור בשיטת MRP נפוץ ברב החברות הגדולות דוגמת: שטראוס, כתר פלסטיק, HP, קוקה קולה ועוד. 

בחברות המשווקות (ולא מייצרות) מוצרי צריכה לשוק הפרטי, BTC שיטת תכנון ההצטיידות המתאימה ביותר היא שיטת EOQ. השיטה גם מלאימה לניהול מלאי של חומרי עזר או חלקי חילוף – פרטים המשמשים לייצור אך אינם חלק מעץ המוצר. השיטה המכונה גם שיטת שיני מסור או MIN-MAX. על אחת כמה וכמה כאשר הארגון מתקשה לנתח תחזית צריכה של השוק הפרטי. גם את שיטת EOQ  ניתן ליישם באמצעות מודול MRP שבמערכות ERP, כאשר במקרה זה ההמלצה להצטיידות היא להשמת מלאי רמת מלאי שנקבעה כיעד. 

חברת פטגורס, אחת מהחברות המובילות את שוק שיווק והפצת ציוד משרדי, יישמה את שיטת ניהול מלאי EOQ. חברת מנועי בית שמש משתמשת בתהליך הייצור בשעווה וחול ליצירת תבניות ליציקה, וכן בכלי חיתוך מתכלים – שאינם חלק מעץ המוצר. על המלאי כל המוצרים שאינם חלק מעץ המוצר החברה מצטיידת בשיטת EOQ, את מלאי חומרי גלם ורכיבים שהינם חלק מעצי המוצר היא מתכננת בשיטת MRP. 

שיטת המגירה הכפולה Kanban משמשת את אינדיגו HP כמנגנון משיכת מלאי מהמחסן האחורי למחסנים הקדמיים שבקווי הייצור שלה. עובדי הלוגיסטיקה אוספים כל יום מגירות שהתרוקנו בקו הייצור, סורקים את הברקוד שעל המגירה וכך מייצרים הזמנת משיכה של מלאי בכמות מוגדרת מהמחסן האחורי. 

חברת מקורות, כחברת המים הלאומית של ישראל, מנהלת פרויקטים הקמה ופיתוח. ניהול מלאי נעשה עבור פרויקטי הפיתוח נשעה בשיטת MRP כאשר לכל פרויקט הקמה מוגדר מעין עץ מוצר של רכיבים הנדרשים להקמה. לתחזוקה השוטפת של מתקני החברה החברה מנהלת מלאי שוטף בשיטת EOQ.

אסטרטגיות לניפוק מלאי מתוכנן

אסטרטגיות לניפוק המלאי קובעת את הלוגיקה על פיה יוצאו מוצרים מהמחסן לשימוש או למכירה. בחירה אסטרטגיה הנכונה היא קריטית למניעת התבלות של מלאי שמצוי באחסנה זמן רב, וכן מניעת פגות תוקף של מלאי שמנוהל תוקף, וכן עמידה בדרישות לקוח לקבלת מלאי שהינו בעל אורך חי מדף מסוים. אך כדי ליישם את האסטרטגיה יש צורך לנהל את הפרטים במלאי ברמת אצווה או סריאלי כך שניתן יהיה לנתר מהו התוקף האו מועד קבלה למלאי של כל פרט מאוחסן. להלן שלוש האסטרטגיות העיקריות לניפוק מלאי מתוכנן:

First In First Out)  FIFO)

שיטה זו קובעת שהפריטים שנכנסו ראשונים למלאי הם גם אלה שינופקו (ייצאו) ראשונים. היא הגיונית במיוחד עבור מוצרים מתכלים או כאלה עם חיי מדף מוגבלים, כמו מזון, תרופות או מוצרי קוסמטיקה, מכיוון שהיא מפחיתה את הסיכון לפגי תוקף או להתיישנות.

Last In First Out)  LIFO)

בשיטה זו, הפריטים האחרונים שנכנסו למלאי הם אלה שינופקו ראשונים. שיטה זו פחות נפוצה בפועל לניהול מלאי פיזי בישראל (ולא מאושרת לצרכים חשבונאיים בישראל לפי תקני IFRS), אך היא יכולה להיות רלוונטית בנסיבות מסוימות, כמו במקרה של חומרים שאינם מתכלים ועלותם עולה באופן משמעותי, כאשר רוצים לשקף את העלויות העדכניות ביותר.

First Expired First Out)  FEFO)

שיטה זו מתעדפת ניפוק של הפריטים שתוקפם עומד לפוג בקרוב, ללא קשר למועד כניסתם למלאי. זוהי השיטה היעילה והנכונה ביותר למוצרים בעלי תאריך תפוגה, שכן היא מבטיחה ניצול מקסימלי של המלאי ומונעת השמדת מוצרים שפג תוקפם.

כדי ליישם ביעילות את שיטות הניפוק הללו, יש צורך במערכת ניהול מלאי  התומכת במעקב מדויק אחר נתוני הפריטים. זה כולל ניהול אצוות (Batch Management), המאפשר קיבוץ פריטים בעלי מאפיינים דומים (כמו תאריך ייצור או תוקף) ומעקב אחריהם כיחידה; ניהול תאריכי תפוגה (Expiration Date Management), החיוני במיוחד לשיטת FEFO; וניהול מספרים סידוריים (Serial Number Management), המאפשר מעקב פרטני אחר כל יחידת מוצר בודדת מהכניסה למחסן ועד הניפוק. כלים אלו מבטיחים שהמוצרים הנכונים ינופקו בזמן הנכון, תוך אופטימיזציה של עלויות המלאי, מניעת הפסדים ושיפור שביעות רצון הלקוחות.

לסיכום, ניהול מלאי יעיל הוא קריטי להצלחה עסקית, שכן הוא מהווה את האיזון העדין בין עמידה בביקוש לקוחות לבין מזעור עלויות ובזבוז. המאמר סקר מגוון שיטות מובילות, ביניהן JIT לצמצום עלויות אחסון, EOQ לקביעת כמויות הזמנה אופטימליות, וMRP לתכנון ייצור מורכב. בנוסף, נבחנו שיטות כמו Kanban לניהול ויזואלי וניתוח ABC לדירוג פריטים לפי חשיבותם. בחירה נכונה בשיטה, המותאמת לצרכים הייחודיים של כל ארגון, כפי שהודגם בדוגמאות מחברות מובילות כמו טויוטה, שטראוס ו-HP אינדיגו, היא המפתח. יישום מושכל של עקרונות אלו מאפשר לעסקים לייעל את שרשרת האספקה, להפחית הוצאות ולשפר את שביעות רצון הלקוחות. בכך, ניהול מלאי הופך מפעולה לוגיסטית גרידא לכלי אסטרטגי התורם ישירות לרווחיות וליכולת התחרותית של הארגון.