מצוינות תפעולית עם טרנספורמציה דיגיטלית

טרנספורמציה דיגיטלית

מה היא מצוינות תפעולית?

מצוינות תפעולית היא מתודולוגיה לשיפור התוצאות העסקיות והשגת יתרון התחרותי באמצעות התייעלות תפעולית.  המתודולוגיה נוסדה בשנות ה 70 במפעל טויוטה ביפן, התפשטה למדינות המערב בשנות השמונים, ולישראל בראשית שנות ה 2000. בעוד שהמטרות והעקרונות העומדים בבסיס השיטה אקטואליים כתמיד, כלי היישום של השיטה שפותחו בשנות ה  70 אינם מבוססי טכנולוגיה….

אחת ממטרות המצוינות התפעולית היא לייצר בארגון תשתית של שיפור מתמיד ויכולת הסתגלות מהירה לשינוי, אך המתודה של המצוינות התפעולית נשארה כפי שהייתה כשנוסדה.
במאמר זה אנסה לענות על השאלה האם מתודולוגית המצוינות התפעולית עדין רלוונטית בתקופת המהפכה הטכנולוגית שעוברת על העולם בימנו אנו, תקופה הנחשבת למהפכה התעשייתית הרביעית ולכן מכונה Industry 4.0.

עקרונות המצוינות תפעולית

המתודה מתמקדת ביצירת מנגנונים למדידת ביצועים ויישום מנגנונים לשיפור מתמיד, תוך שיתוף ומעורבות אקטיבית של עובדים ומנהלים. בפן הפרקטי, מצוינות תפעולית מציעה ארגז של כלים ופתרונות שנועדו לזהות בזבוזים בתהליך ולבטל אותם, לשפר את האיכות המוצר והשירות וערכם בעיניי הלקוח, לייצר גמישות תפעולית. הכלים ופתרונות שהמתודה מעמידה לשימוש ארגונים הינם בעיקר מעולמות של ייעוץ ארגוני, ארגונומיה וארגון ויזואלי של סביבת העבודה, ארגון מחדש של תהליכים וניהול ביצועים.

המהפכה הטכנולוגית בת ימנו  -ה Industry 4.0מצוינות תפעולית

כיום אנו בשיאה של מה שמכונה המהפכה התעשייתית הרביעית,  Industry 4.0, המכונה גם "מפעל חכם".
Industry 4.0 מתאפיינת בנגישות לטכנולוגיות מתקדמות לשימוש התעשייה כגון: בינה המלאכותית AI, קובוטים, אינטרנט של הדברים IOT, דיגיטציה, מחשוב ענן, Big Data, אנליטיקה וסימולציה, הדפסות תלת ממד ועוד.

תפיסת "המפעל החכם", מצריכה מכל מרכיבי המפעל, טכנולוגיה מתקדמת במטרה להתאים את המפעל לדרישות הלקוח במהירות, לקצר וליעל תהליכים, לשקף מידע רלוונטי לגבי שרשרת האספקה והמשאבים, ולשפר את איכות התכנון.

האם המצוינות התפעולית עומדת במבחן הזמן?

אחת המטרות של מתודת המצוינות התפעולית היא – יצירת תשתית תפעולית המאפשרת לארגון להסתגל לשינויים, אילוצים וצרכים חדשים במהירות.
האירוניה שבדבר היא שמתודת המצוינות התפעולית עצמה נשארה מבוססת על כלים ויכולות של העולם הישן ולא עוברת  אדפטציה לפתרונות טכנולוגיים וחדשניים. יתרה מכך, הטמעת המתודולוגיה באופן מסורתי מתבססת על הגורם האנושי  – התאמת התרבות ארגונית וסגנון הניהול לרוח המתודולוגיה. וזה אכן עקב האכילס של השיטה, ובארגונים רבים השינויים ושימור סיסטמה של שיפור מתמיד לא שורדים לאורך זמן.

מהי טרנספורמציה דיגיטלית?

טרנספורמציה דיגיטלית הינה מהלך אסטרטגי שמיישמים ארגונים ומהותו מינוף מערכות מידע וטכנולוגיה מתקדמת להסבת תהליכים המבוצעים בשיטות מסורתיות לתהליכים דיגיטאליים, אוטומטיים, חכמים ומנוטרים.

בתהליך שעבר טרנספורמציה דיגיטלית – הטכנולוגיה מייתרת פעולות אדם, מונעת טעויות, מתריעה על חריגים בזמן אמת, אוספת ומנתחת נתונים, מבצעת חישובים מתקדמים, מניעה ומזרימה את מידע והחומר באופן אוטונומי.

אדפטציה של מתודולוגיה ישנה לטכנולוגיה חדשה

בסט הכלים והפתרונות הקלאסיים של מתודולוגית המצוינות התפעולית לא תמצאו פתרונות מבוססי טכנולוגיה מתקדמת.
אך פתרון טכנולוגי דוגמת טרנספורמציה דיגיטלית לתהליכי עבודה הינו פתרון יעיל ביותר למעבר לתהליכים רזים (LEAN). פתרון מתקדם נוסף הינו יישום אנליטיקה במערכות המידע, פתרון המשפר את איכות תכנון המלאי ומונע בזבוזים. אלו הן רק שתי דוגמאות לשימוש בטכנולוגיה מתקדמת על מנת להשיג מטרות של מצוינות תפעולית בארגונים.
כמו כן, בעוד שמתודת המצוינות התפעולית מסתמכת על הגורם האנושי לצורך שימור השינוי, ולכן כישלון בשימור השינוי הינו דבר שכיח, בתהליך שעבר טרנספורמציה דיגיטלית המערכת או המכונה יכולה למנוע מהאדם לחזור להרגלים ישנים וכך משמרת את השינוי.

מצוינות תפעולית כתפיסה עדין רלוונטית כבעבר ולמיומנויות הרכות שעומדות בבסיס השיטה כגון העצמת וחיבור עובדים, שגרות ניהול, ניהול ע"פ ביצועים – אין תחליף.
מאידך, קיימים כיום אמצעים מבוססי אוטומציה, דיגיטציה, אנליטיקה, Machine Learning, AI, שהינם ברי השגה ויכולים לספק תמורה גדולה משמעותית מהפתרונות המסורתיים של השיטה שאינם טכנולוגיים.

יישום טרנספורמציה דיגיטלית היא התמחות המצריכה בראש ובראשונה ידע וניסיון באפיון מערכות מידע, אפיון ממשקים בין מערכות ומכונות, ידע באנליטיקה ויישומה במערכות המידע.
מומלץ להיעזר במומחה למצוינות ולאפיון טרנספורמציה דיגיטלית של תהליכים. שימו לב! אין הכוונה למומחה המכיר את הטכנולוגיות הקיימות בשוק ויכול לחבר בין הארגון למיישמי טכנולוגיות… אלא למומחה שיכול לנתח את הצרכים המדויקים של הארגון ולאפיין פתרון המנצל את עוצמת הטכנולוגית להשגת המטרות באופן מיטבי.