בעידן הדיגיטלי, ארגונים מתמודדים עם הזדמנויות ואתגרים משמעותיים המשפיעים ישירות על שיפור הביצועים. במאמר זה אתמקד באופן בו יכול ארגון לרתום לעזרתו אמצעים דיגיטאליים על מנת להתמודד עם אתגרים התפעוליים ולהשיג שיפור ביצועים. אציג מקרי בוחן כיצד מהלכים שהובלתי ליישום טרנספורמציה דיגיטאלית בחברות מובילות (בשטראוס ובפטגורס) היוו עבורן קרש קפיצה לשיפור הביצועים בתפעול בכלל בשרשרת האספקה בפרט.
הזדמנויות מרכזיות לשיפור ביצועים בעידן הדיגיטלי
- פריצות דרך אסטרטגיות והאצה עסקית: העידן הדיגיטלי מאפשר לארגונים לייצר שינויים משמעותיים ומהירים באסטרטגיה ובתהליכים העסקיים.
- מקסום מצוינות עסקית: טכנולוגיות דיגיטליות מהוות כלי להשגת רמות גבוהות יותר של ביצועים תפעוליים ופיננסיים.
- צמיחה, חדשנות, יעילות וגמישות באמצעות AI: עידן הבינה המלאכותית משנה את מודלים ההפעלה של ארגונים ומציע הזדמנות אדירה בתחומים אלו. שיתוף פעולה בין אדם מאפשר קבלת החלטות מדויקות ומהירות.
- שיפורים תפעוליים מוחשיים: שילוב טכנולוגיה יכול להוביל לשיפור משמעותי בזמינות המלאי, הגדלת מכירות, הכפלת תפוקת מערך ההפצה ושיפור השירות ללקוח, כמו גם התייעלות משמעותית בהזנת הזמנות וטיפול בצווארי בקבוק.
- יתרון תחרותי וחסכון במשאבים: הטמעת מערכות מידע חדשניות יכולה להוות פתרון חדשני המעניק יתרון תחרותי ומוביל לחסכון במשאבי תפעול, מכירות ולוגיסטיקה.
- בקרה וקבלת החלטות מבוססת נתונים: מערכות ממוחשבות וכלי BI מאפשרים זיהוי חריגים בזמן אמת, ניטור ובקרה מיטביים, כמו גם קבלת החלטות מושכלת, אופטימיזציה של שימוש במשאבים וניהול מלאים וסיכונים. פיתוח מודלים אנליטיים מאפשר ניתוח צרכים וקבלת החלטות במהירות.
- הובלה בשוק העולמי: זיהוי הזדמנויות בטכנולוגיות מתקדמות כמו AI מאפשר הובלה בזירה העולמית.
- עיצוב העתיד ויצירת מענה לצרכים חדשים: שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות טכנולוגיה מאפשרים עיצוב העתיד, מתן מענה לצרכי שוק חדשים ובניית יכולות לעולם היפר-מחובר.
- חוויית לקוח כמנוע צמיחה: בארגונים יצרנים (B2B), אסטרטגיה מוכוונת לקוח הופכת לבידול, ייחוד ומנוע צמיחה, לרוב בתמיכה של כלים דיגיטליים.
אתגרים מרכזיים בשיפור ביצועים בעידן הדיגיטלי
- התמודדות עם מציאות משתנה ועידן חדש: ארגונים נדרשים להתאים את עצמם לשינויים תכופים ומהירים בסביבה העסקית.
- אתגרי ניהול מורכבים: ניהול פרויקטים ותהליכים בעידן הדיגיטלי כולל מורכבות ניהולית ותפעולית.
- התמודדות עם תחרות גלובלית ומקומית.
- אתגרים הקשורים למשאב האנושי: לחץ, חוסר ריכוז והיעדר מוטיבציה בקרב עובדים עלולים לפגוע בתפקוד האפקטיבי. יש צורך לשלב יעילות כלכלית עם אפקטיביות עובדים.
- הצורך להתאים תוכניות עבודה למצב החדש ולהפוך מציאות משתנה לתוכניות עבודה אפקטיביות.
- התמודדות עם אתגרי עולם היפר-מחובר.
מהלכים שיישמתי בחברות מובילות לשיפור הביצועים
במנועי בית שמש, מפעל גדול המייצר מנועי מטוסים הובלתי מהלך לשיפור תהליך הטיפול בהחזרת מנועי מטוסים מלקוחות החברה (חברות תעופה צבאות מכל העולם), לצורך תיקון ואחזקה. יישום תשתית במערכת המידע לסנכרון בין בין כלל הגורמים במעורבים בתהליך ההחזרה פיננסית ותפעולית יצרה תהליך יעיל, זורם, ממוחשב ויותר קצר. כלי BI שאופיינתי בעזרת בעלי העניין בחברה, מאפשרים זיהוי חריגים בזמן אמת, ניטור ובקרה מיטביים ומיקוד מהלכים לשיפור איכות המוצר.
בפרויקט שביצעתי בשטראוס במטרה להשיג שיפור במאזן מלאי חומרי הגלם החלביים, אפיינתי והטמעתי כלי דיגיטאלי המאפשר שליטה ותכנון של חומרי גלם. הכלי מהווה אמצעי קריטי לקבלת החלטות מושכלת וניהול סיכוני חומר גלם, ומאפשר אופטימיזציה של שימוש החומר וניהול המלאים.
מוכנים לשפר את הביצועים אצלכם?
שילוב הנדסת תהליכים ומערכות מידע הוא גישה מרכזית להתמודדות עם אתגרים אלו וניצול ההזדמנויות בעידן הדיגיטלי, במיוחד בהקשר של שרשרת אספקה מיטבית. הנדסת תהליכים מאפשרת אבחון מעמיק של הבעיות ועיצוב מחדש של תהליכי העבודה, בעוד שמערכות המידע מספקות את הכלים הדיגיטליים ליישום, בקרה ואופטימיזציה של התהליכים המשופרים. התהליך כולל לרוב אבחון ותכנון, אפיון פתרונות משולבים המשלבים עיצוב תהליכים ודרישות למערכת המידע, וניהול פרויקט היישום וההטמעה הכולל גם טיוב נתונים. שילוב זה מאפשר לארגונים לרתום את עוצמת הטכנולוגיה כדי להשיג שיפורים משמעותיים בביצועים ולהפוך אתגרים לאפשריים.
אם אתם מרגישים שהארגון שלכם עובד קשה מדי בשביל תוצאות בינוניות, או שאתם יודעים שיש מקום לשפר – אבל לא יודעים מאיפה להתחיל, אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר.
יחד נבנה תהליך מותאם אישית, שיחזיר לכם שליטה, יעלה את הרווחיות, וישפר את ביצועי הארגון.
